Fuck the SYSTEM!

b310

S-au îngrãmãdit o sumedenie de gânduri în capul meu si exact în momentul ãsta bat toate la usã, vrând sã iasã.

  • Acu ceva vreme mi-a dat o prietenã filmuletul „Letter from God„, în care Dumnezeu îi spune omului:”I just laid the ground, it was you that built the towers. It was you that invented bombs and the fear that comes with them, and it was you that invented money and the corrupt economic systems. You invented terms like „just wars” and terms like „friendly fire”, and it was you that didn’t know when stop digging deeper and when stop building higher. It was you that exhausted resources I carefully laid out on this earth.
  • Mai apoi, peste încã o sãptãmânã, am purtat o discutie foarte inteligentã cu un necunoscut într-un bar, despre „ce este libertatea si cât de liberi suntem noi?”.

Ieri am vãzut un scurtmetraj intitulat „Web 2.0 – The machine is US(ing us)„, care a legat într-o idee mare si coerentã cele 2 mini-idei de mai sus.

O vãd în fiecare zi pe mama cum vine acasã de la muncã dupã 10-12 ore (desi e plãtitã doar pentru 8), iar varã-mia mi se plânge în fiecare varã de faptul cã, desi ea are 1 lunã de concediu pe an, nu are voie sã si-l ia când vrea, si în nici un caz nu are voie sã si-l ia tot odatã. Ba în ultima vreme pânã si o prietenã, care era super-îndrãgostitã de job-ul ei a ajuns sã se plângã cã e obositã frântã si cã nu mai suportã. De fiecare datã îmi apare în gând imaginea de mai sus, cu „Arbeit macht frei” („Munca te elibereazã”) scris pe portile lagãrelor naziste.

Munca te elibereazã pentru cã îti dã posibilitatea sã ai o viatã normalã, asa cum ti-o doresti. Muncind, câstigi bani si esti liber sã-ti îndeplinesti dorintele/ visele/ poftele. Nu mai mori de foame, nu mai mori de neputintã. Cu toate astea, dupã cum i-am spus si prietenei mele „Muncim ca sã trãim, si nu trãim ca sã muncim”. Munca nu te mai face liber atunci când îti ocupã viata. Banii câstigati nu te mai ajutã atunci când n-ai timp sã te bucuri de ei pentru cã esti prea ocupat sã faci altii. Libertatea ta moare atunci când munca pune stãpânire pe viata ta
… Dar de fapt omul vrea sã fie liber. Omul este un boem. Omul vrea sã fie hedonist, sã se ghideze dupã plãcere, dupã ce-si doreste el cu adevãrat.

Programul de lucru e de 8 ore, dar stim cu totii cã de foarte putine ori este el respectat, cele 8 ore transformându-se deseori în 9, 10, 11,12, etc. Ai o lunã de concediu, în care îti poti cheltui banii obtinuti în celelalte 11 luni ale anului. Doar cã luna de concediu nu o poti avea când vrei tu, pentru cã în felul acesta firma ar rãmâne cam cu jumãtate din personalul disponibil în timpul verii. De asemenea, în concediu nu poti pleca pentru mult timp, pentru cã ar putea apãrea „o situatie” la servici, care sã necesite prezenta ta.

Concluzia ar fi cã „THE MACHINE IS USING US„. Suntem folositi de un sistem care, odatã ce ne înghite, nu ne mai dã drumul si nu ne mai lasã pe noi sã detinem controlul asupra propriei nostre vieti.

Dar, dacã stãm bine sã cugetãm, „THE MACHINE IS US„. Dupã cum citam mai sus din filmul „Letter from God”, omul „invented money and the corrupt economic system”. Noi am inventat banii, noi am inventat functiile în firme, noi am inventat orarul de lucru, noi am inventat durata concediului, noi am inventat vârsta pensionãrii, noi am inventat totul.

Întrebarea care bãtea la usa mintii mele era: Dacã omul vrea sã fie liber si vrea sã se ghideze dupã ce-si doreste cu adevãrat, de ce se complace într-un sistem care-l face sã piardã tot ce-l face fericit?

De ce tinerii se angajeazã în firme mari si îsi pierd tineretile prin ele? În speranta cã vor avea bãtrâneti fericite?

De ce omul, care a inventat munca si programul, si concediul si pensionarea, nu poate sã modifice sistemul creat de el însusi? De ce nu poate face un sistem care sã dea concedii de 2 luni jumate, sã permitã pensionarea la 50 de ani si sã aibã un program de lucru de 7 ore jumate fix?

Pânã la urmã, „THE SYSTEM IS US” sau „THE SYSTEM IS USING US”? Desi ne dorim sã credem cã prima variantã e cea realã, cea de-a doua e mult mai realistã. În sfârsit, omul a inventat ceva superior lui, ceva ce nu mai poate fi oprit nici mãcar de creatorul sãu. Omul a inventat CORPORATISMUL!

LET’S JUST FUCK THE SYSTEM!

19 răspunsuri so far »

  1. 1

    Bursucu said,

    vezi, ti-am zis eu ca trebuia la stiinte…

    uite, vezi? la facultatea aia nu inveti nimic.

    :D

  2. 2

    Utopian said,

    hihi…la facultatea mea învăt cum să promovez idei de la stiinte:D

  3. 3

    Cinderella said,

    foarte interesant ce spui tu aici.. dar gandeste-te, daca ai program de lucru mai scurt, nu apuci sa termini treaba (si stai peste progam). daca ai mai putina treaba, ai mai putini bani… daca ai mai putini bani, nu-ti poti indeplini toate visele (care sunt, in general, fee-based – sa gandim corporatist) si tot nefericiti am fi. traim intr-un cerc vicios! alternativa ar fi sa facem si noi ce a facut buddha.. si gasim fericirea absoluta :) SAU sa mergem la un curs de time management

  4. 4

    Utopian said,

    eu nu zic să nu mai lucrăm deloc… eu zic doar să lucrăm atât cât avem nevoie… să creem job-uri care ne solicită 7 ore jumate fix. În felul ăsta am fi plătiti cu juma de oră mai putin decât în mod normal, dar am aveam juma de oră mai mult pentru noi.

    eu ziceam să lucrăm doar pentru câti bani avem nevoie să fim fericiti si să nu lucrăm mai mult degeaba. Să mergem pe ideea utilitătii marginale:D

  5. 5

    pol said,

    Daca esti medic, lucrezi doar 7 ore pe zi, partea proasta e ca trebuie vreo 12 + 6 + 5 ani de studiu ca sa ajungi acolo. (medic generalist fara garzi)
    Sa muncesti pentru ‘basic needs’ e aiurea, ai putea scurma prin padure si tot te-ai descurca, problema e ca intotdeauna vrei mai mult, si ‘mult’ tinde spre infinit…

  6. 6

    Utopian said,

    pol, long time no see… sau noah… read >:D<

    pol, tu esti un workaholic… oamenii ca tine au adus sistemul la ceea ce este acum:P

  7. 7

    Cinderella said,

    pai joburile au fost create din necesitati, nu pentru ca i-a placut cuiva ideea de job. in plus, cred ca toti lucram cat avem nevoie. eu, una, lucrez ca am nevoie de bani mai multi sa-mi iau de toate, sa dau si altora sa fie si ei fericiti. daca as fi avut nevoie de mai putin, probabil mi-as fi cautat alt job. Eu sunt convinsa ca exista tot felul de joburi care-ti permit sa pleci mai devreme acasa… dar inteleg perfect ideea blogului tau si sunt in totalitate de acord cu tine!!

  8. 8

    jock said,

    pai de aia exista sindicate, si posibilitati de a te impune in fata patronatelor!

    dar cum romanii (din pacate, si e trist) au frica pierderii locului de munca inghit toate mizeriile! si sindicatele sunt o afacere!
    enfin!

    apoi michu o fost dat spre adoptie?
    unde frantz o disparut?

  9. 9

    Utopian said,

    @Cinderella: mă bucur că mai există si joburi care să-ti permită să lucrezi cât vrei fără să-ti ocupe spatiul personal:)

    @Jock: din câte am înteles chestia asta e specifică Europei si Americii, nu doar României… la Asia si Africa nu mă bag că nu stiu prea multe.
    Michu e la mama:)) L-a adoptat ea ca eu să pot să am o viată fericită si liberă. Pregnant, nu?:))

  10. 10

    jock said,

    si apoi mama ta are blog sa scriem despre el? ioi michu nost! ce dor mi-e de el!

  11. 11

    Utopian said,

    :)) lasă, cred că-i e mai bine fără noi:))… poate avea si el o viata normală:))

  12. 12

    jock said,

    deci sa renuntz la ideea de michu?
    bine….

  13. 13

    Utopian said,

    poate revine sesiune viitoare:D

  14. 14

    Cretzu said,

    mi se pare ca iti scapa un aspect la problema de mai sus: bani se fac cu greu; adica aici ma refer la banii multi se fac cu greu! nu o mie, nu doua mii de euro, ci sa zicem undeva de la 100 000 de euro!!! de ce am ales suma aceea, pentru ca de la suma asta, iti poti permite libertatea de care spuneai! ori, in postliceala asta tarzie – numita facultate – nu te invata lucrul asta! o sa revin poate cu inca un comentariu mai tarziu, acum trebuie sa plec, dar varianta corecta mi se pare THE MACHINE IS US!

  15. 15

    Utopian said,

    Da, doar că tu, ca om normal, trebuie sa recunosti ca nu o sa ai niciodată banii ăia muncind cinstit toată viata la o firmă decentă.

    Si constient de asta, si de faptul ca nu vei putea niciodată să NU muncesti, nu ti-ar placea mai degrabă să ai libertatea să muncesti mai putin si să ai concedii mai lungi? Din moment ce oricum următorii 50 de ani ti-i vei petrece în câmpul muncii si oricum esti posedat de stat si de firme pentru tot restul vietii?

  16. 16

    Cretzu said,

    „nu ti-ar placea mai degrabă să ai libertatea să muncesti mai putin si să ai concedii mai lungi” pentru asta, ai sindicate!

    „pai de aia exista sindicate, si posibilitati de a te impune in fata patronatelor!
    dar cum romanii (din pacate, si e trist) au frica pierderii locului de munca inghit toate mizeriile!”

    ex: eu o am pe maica-mea, ce lucreaza la bcr. acum vreo 4-5 ani, conditiile referitoare la drepturile salariatului erau absolut mizere! lucrau de la 8 dimineata pana pe la 8-9 seara. cand era inchidere de luna, se muncea pana la 2-3 noaptea. concediul, o saptamana timp de vara, o saptamana cand iti repartizau ei(bcr-ul) si cateva zile in caz de aveai o urgenta! o sefa nebuna, si un director incopempeten pus pe pile. NU avea nimeni curajul sa se planga, de teama ca-si pierd serviciul! Nimeni nu indraznea sa invoce nimic!

    candva, o prietena ma intreba de ce atena s-a nascut din capul lui zeus, precizand ca zeus nu i se parea prea inteligent. intrebarea este chiar incitanta! eu i-am raspuns ceva de genul ca de multe ori, nu conteaza numai sa fi inteligent, ci conteaza sa iei si atitudine! degeaba esti inteligent daca esti las! de multe ori sunt momente in care cei inteligenti ezita, doar pentru ca nu au curajul sa infrunte o nedreptate. chiar daca zeus nu este atat de inteligent, zeus a avut curajul sa ia atitudine, sa-i infrunte pe titani!

    deci, inca o data, THE MACHINE IS US

    @cititorilor: off-topic: scuzati eventualele greseli de scriere si de coerenta! sunt destul de obosit…

  17. 17

    Utopian said,

    Mama încă mai lucrează în conditii de genul, după descriere, în acelasi post ca si mama ta. Sindicatele nu fac nimic… Cel putin după experienta de până acum, sefii sindicatelor s-au îmbogătit uimitor de repede, chiar dacă nu au făcut nimic pentru cei pe care-i reprezentau. Nu te face asta să te întrebi putin?

    De ce vorbesti la trecut când spui „nimeni nu avea curaj să se plângă”? Mie mi se pare foarte clar că nici azi nu are nimeni curajul să facă asta fără a-si asuma riscul de a fi dat afară.

    Da, sunt si eu de acord, THE MACHINE IS US, sunt all for it! Dar dacă nu facem nimic, o să ajungem la paradoxul: THE MACHINE IS US concomitent cu THE MACHINE IS USING US. Până si doar la nivel de tara se pot produce schimbări semnificative dacă toti românii ar avea aceleasi cereri(nu exagerate), doar că e foarte greu să motivezi până si 100 de oameni, darămite 20 de milioane.

    THE MACHINE IS US. Tu, ca om/angajat/român, ce faci ca să mentii afirmatia valabilă?

  18. 18

    the qwizzard said,

    …ceea ce mi-aduce aminte de chestia aia despre cum sa ai „batranetze fara tineretze si moarte fara de viatza”. Angajeaza-te de tanar si mai stai cinci ani peste varsta de pensionare. Cred ca e vorba de o limita la compromisuri pe care o facem pentru ca ne place mobila de la IKEA. Care e frumoasa, ce-i drept. Dar in momentul in care incepem sa consideram ca ni se cuvin toate lucrurile alea frumoase (da, frumoase, fara misto) si ca „merita” sa facem „un efort” acum cat suntem tineri ca sa ne putem „bucura de viatza” si sa „mergem in concediu in Maroc” o sa ajungem incet, incet la concluzia ca The Machine is USing us…Pentru ca ii dam voie. Visez la o societate utopica, evident, in care oamenii inceteaza sa mai cumpere dintr-un magazin care are preturi prea mari sau vanzatori care se poarta urat. Oameni care nu se urca in autobuzul plin ochi care i-ar duce la munca fara sa intarzie, numai si numai pentru a arata ca nu trebuie sa te inghesui. Si oameni care folosesc transportul in comun pentru a merge la serviciu desi au masina personala.

  19. 19

    Utopian said,

    Nu mai stiu pe care blog se punea întrebarea: de ce lucrezi când esti tânăr? pentru a avea bani când esti bătrân? crezi ca batrânii germani care vizitează fel si fel de locuri se bucură mai mult decât dacă în tinerete, în loc să muncească de dimineata până seara, ar fi vizitat lumea?

    La rândul meu, visez la o societate utopică, în care oamenii să aibă CONSTIINTA. Cred că umanitatea ar evolua altfel…:)


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

